Nu i höst fortsätter vi vårt arbete med Lärandemodellen i grundskolorna

6 september 2022

Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med detta i vardagen på våra skolor. Oscar Semb, rektor för Östra är först ut med att berätta kring hur det går till på deras skola.

Nu i höst fortsätter vi vårt arbete med Lärandemodellen i grundskolorna

Eleverna på Lärande Grundskola kommer att mötas av en ny satsning med fokus på meningsfullt lärande, närvarande lärare och inspirerande lärmiljöer. Hur kommer eleverna på Östra att märka av detta till en början skulle du säga?

De kommer att möta ett mer samlat grepp kring kooperativa arbetsformer och inte minst arbete i ämnesövergripande uppdrag. För flera av våra äldre team blir det även färre inlämningar och prov.

Vad ser du för fördelar för våra elever?

Jag ser att modellen ger oss möjligheter att arbeta så som många lärare drömmer om. Det vill säga ämnesövergripande och i ett nära relationellt arbete med eleverna. Dels tänker jag att eleverna får behålla sina lärare längre om de trivs bättre. Dels tänker jag att eleverna möter en utbildning som förhoppningsvis blir mer inspirerande och utmanande. Genom nära och trygga relationer så blir eleverna även sedda på ett mer samlat sett. Det tänker jag att alla tjänar på.

Vad tycker du är det bästa med Östra?

Det bästa är våra elever och att vi får vara med om att ihop med dem skapa framtiden varje dag genom att vara med vid nästan 600 barns livsresa. Det är verkligen inte alltid lätt, men det är en förmån att få ha det som arbetsplats. Det tycker både jag och personalen. Frågar man eleverna brukar de säga att vi har omtänksamma och kunniga lärare och goda kamrater på skolan.

Vad tycker du är det roligaste med att arbeta som rektor?

Det är ju fantastiskt att få arbeta med att få människor att växa, både stora som små hos oss. Att se elever eller medarbetare flytta gränser för vad som är möjligt för dem är så stimulerande och kul!

Vilka är de viktigaste ingredienserna för att skapa framgång för elever och personal?

Kortfattat tycker jag att våra kärnvärden, team, trygghet, utveckling och framgång är ett bra recept. Vi ska skapa effektiva och välfungerande team. Det leder till trygghet, som gör att vi vågar pröva, försöka, lära och utvecklas. Då når vi framgång ihop. Som vi både ska fira och vara stolta över. Detta gäller för såväl stora som små.