När lärandet flyttar ut och elever lär av varandra på Kolmården
9 oktober 2025När lärandet flyttar ut i verkligheten händer något speciellt. Elever i årskurs 4 på Lärande Grundskola Östra och Södra fick tillsammans med Realgymnasiets elever från Naturbruksprogrammet, Djurvård - Djurpark, uppleva en dag på Kolmården, med möjlighet att lära av varandra, på riktigt.

Ett besök med fokus på uppdraget: Mitt i min natur
En kylig morgon i september står eleverna i årskurs 4 samlade, förväntansfulla och lite ivriga vid Kolmårdens entré. Solen letar sig fram genom molnen. Parken är stängd för allmänheten, men för eleverna väntar en dag fylld av lärande och nya upptäckter. De ska få lyssna till djurvårdare som berättar om djurens beteenden och behov, men också om hur parken arbetar för att bevara arter, skydda miljöer och skapa en hållbar framtid.
Besöket är en del av grundskolans uppdrag Mitt i min natur, där eleverna utforskar sin egen plats i naturen och i världen. Deras uppgift är att lära sig om växter och djur och hur de är beroende av varandra. Genom att observera, upptäcka och reflektera får de en större förståelse för hur allt hänger ihop och vilket ansvar vi människor har i naturens kretslopp.
På plats finns också Realgymnasiets elever som gör sin APL, arbetsplatsförlagt lärande, tillsammans med Kolmårdens personal. För dem är dagen ett perfekt tillfälle att träna på att guida, berätta och bemöta yngre elever, något som ingår i deras utbildning och kursen, Service och bemötande.
När nyfikenheten tar över
Redan under det första stoppet i parken, hos två brunbjörnar, börjar frågorna bubbla upp från grundskolans elever:
– När sover egentligen björnarna under året? Kan hanarna också klättra i träd? Och hur mycket blåbär måste de äta innan det är dags att gå i ide?
Medan eleverna lyssnar noggrant på djurvårdarnas berättelser tar de små tuggor av sin matsäck, med glädje och förväntan. Nyfikenheten växer, och snart är frågorna så många att djurvårdarna får hjälpa till att hålla ordning, så att alla ska få hinna ställa sin fråga.
Möten som ger lärande på riktigt
Under dagen är det gymnasieeleverna som håller i själva guidningen, och de får många olika frågor att träna på.
Emelie, elev från Realgymnasiet i Norrköping och djurvårdsguide för dagen, ler och säger:
– Vi har fått väldigt många, och oväntade frågor idag. Allt kan ju inte gå efter manus. Vi får också höra mycket om deras egna erfarenheter och berättelser hemifrån, eller från när de har varit här tidigare.
Amanda, från samma skola och även hon djurvårdsguide, berättar hur de jobbar:
– Vi försöker hålla informationen på en grundnivå, så att alla hänger med. Man vill vara deras kompis lite mer, förklarar hon. Vi kör också massa aktiviteter där vi ställer frågor, så att de får vara med och tycka till, för att det ska bli lite roligare.
När vi sen passar på att fråga en av grundskolans elever, hur han upplevde gymnasieelevernas presentationer, säger han kort:
– Jag tyckte de var talangfulla. Jag tror inte det här var deras första gång.
En energirik dag att ta med sig hem
Slutet på dagen avrundas med en promenad tillbaka till bussarna. Eleverna är både glada, trötta och fyllda med nya intryck. På väg hem är det lite tystare än på morgonen. Det talar sitt tydliga språk – en dag att minnas på mer än ett sätt.
Besöket på Kolmården är starten på ett återkommande inslag för årskurs 4 på både Lärande Grundskola Södra och Östra.
Marie Qvarfordt, biträdande rektor på Lärande Grundskola Östra, avslutar och säger:
– Genom att vi kopplar det här till ett av våra uppdrag i Lärandemodellen blir det en del av det värdeskapande lärandet.

