Meningsfullt lärande på Lärande Grundskola Oden

Vad innebär Meningsfullt lärande? På Lärande Grundskola jobbar vi i ämnesintegrerade uppdrag, det innebär att vi kombinerar innehåll från flera ämnen, för att väcka våra elevers nyfikenhet och ge dem möjlighet att använda sina nya kunskaper i ett tydligt sammanhang. Här nedan kan du följa ett exempel på hur vi gick tillväga i uppdraget - Miljöakuten.

Telma och Liv - två elever från team 5 på Lärande Grundskola Oden som deltog i uppdraget Miljöakuten.
Telma och Liv - två elever från team 5 på Lärande Grundskola Oden som deltog i uppdraget Miljöakuten.

Under sex veckor undersökte, räknade och planerade eleverna förslag på hur skolgården skulle kunna bli mer inspirerande, lekvänlig och hållbar – något som också väckte intresse hos kommunens miljöstrateg, Jimmy Rudemyr.

Ett skolprojekt som engagerar

När läraren Mikaela Sirén, en av två lärare i teamet, satte igång Miljöakuten – ett uppdrag där eleverna jobbar med flera ämnen samtidigt – visste hon att skolgården var något som engagerade dem. Efter att ha pratat om vad som kunde bli bättre började eleverna koppla sina idéer till både hållbarhet och matematik. De räknade på kostnader, jämförde priser och lärde sig om källkritik när de tog reda på fakta.

– Det var ett väldigt roligt arbete med många ämnen samtidigt. Vi fick lära oss hur mycket saker faktiskt kostar, och att det kunde vara stor prisskillnad för samma sak. Det trodde jag inte, berättar en av eleverna.

Kommunens miljöstrateg inspirerade eleverna

För att ge eleverna en inblick i hur kommunen jobbar, kontaktade Mikaela miljöstrategen Jimmy Rudemyr. Han svarade snabbt och kom till skolan för att prata med eleverna. Jimmy berättade bland annat om hur kommunen planerar skolgårdar och visade en karta där han förklarade varför olika ytor behövs. Eleverna fick också lära sig hur förändringar kan påverka både människor och djur – till exempel att bin behöver kunna flyga fritt för att hitta mat.

– Vi visste inte att det var så viktigt att tänka på miljön när man bygger eller förändrar något. Vi fick lära oss att se helheten. Det är mycket att tänka på när man ska planera en skolgård, säger en annan elev.

Elevernas bästa idéer för en hållbar skolgård

Uppdraget gjorde det möjligt att jobba med flera skolämnen samtidigt – som matematik, biologi, teknik, svenska och samhällskunskap. Eleverna fick också öva på att presentera sina idéer och samarbeta i grupper. De intervjuade yngre elever på skolan för att få fler perspektiv.

Här är några av de mest populära idéerna från eleverna:

  • En markansluten studsmatta för mer rörelse på rasterna
  • En linbana på skolgårdens baksida
  • Fågelholkar som eleverna själva kan bygga på slöjden
  • Plantering av bärbuskar, fruktträd och blommor för att gynna bin och andra viktiga insekter
  • Smart placering av växter för att bevara binas flygvägar
  • Från idé till medborgarförslag

När Jimmy kom tillbaka till skolan fick eleverna presentera sina förslag för honom och skolans rektor. Han blev imponerad – och uppmuntrade dem att ta steget att skicka in sina idéer som ett medborgarförslag till kommunen.

– Jag visste inte att det fanns en person på kommunen som jobbade med sånt här. Det var spännande att höra honom berätta. Han var verkligen intresserad av våra idéer, säger en elev.

Jimmy höll med:

– Det var modigt av eleverna att presentera sina arbeten. Många var nervösa, men de gjorde det ändå! Flera grupper hade gjort riktigt bra research och räknat ut kostnader, det var imponerande.

Efter att hela klassen diskuterat och röstat bestämde de tillsammans vilka idéer som skulle skickas in till kommunen.

– Det märks att eleverna har växt under det här uppdraget. De har verkligen förstått att de kan vara med och påverka samhället, säger Mikaela.

Nu väntar nästa steg

Nu väntar Team 5 på svar från kommunen. Det här är ett fint exempel på hur skolan kan jobba med hållbar utveckling på riktigt – och hur unga elever kan påverka sin närmiljö och samhället de växer upp i. Att förvandla idéer till verklighet.

Det är mycket att tänka på när man ska planera en skolgård.

En elev i team 5 på Lärande Grundskola Oden. Elev
Skolgården i nutid.
Skolgården i nutid.

Så gör Meningsfullt lärande skillnad

1.

Trygghet

Tid och utrymme att verkligen lära känna varje elev

2.

Utveckling

Ökade möjligheter till anpassningar, för att möta varje elev där den är

3

Team

Att arbeta som team skapar en dynamik där lärare kan nyttja varandras styrkor och komplettera varandra

4.

Framgång

Att känna sina elever väl skapar förutsättningar för att stärka undervisningens kvalitet, vilket ger bättre resultat