Hållbarhetschefen svarar på frågor från team 5
I uppdraget Miljöakuten får eleverna i team 5 möjlighet att utforska och dokumentera miljöpåverkan i sin närmiljö. Genom att arbeta i grupper och använda olika verktyg, uppmanas de att komma med förslag på åtgärder för att förbättra skolmiljön.
Teamlärare Tove Alexandersson och Viola Helmerud bjöd in Lärandes kommunikations- och hållbarhetschef Bodil Hermansson för att svara på de frågor som eleverna stött på under arbetets gång.
– Det är viktigt att våra elever får chansen att kommunicera sina idéer till riktiga mottagare. När de ser att deras tankar och förslag tas på allvar och kan leda till verkliga förändringar, känner de sig stärkta och motiverade att fortsätta bidra till samhället. Det skapar en känsla av att de verkligen kan påverka både sitt eget liv och sin omvärld, säger Tove.

Bodil uppskattade inbjudan, av flera anledningar.
– Det är alltid värdefullt att besöka våra skolor. I min roll är det också väldigt givande att få prata med eleverna om begreppet hållbarhet och vilka hållbarhetsfrågor de brinner för. Det blir så tydligt att de inte bara är nyfikna, utan också kloka, ifrågasättande och fulla av idéer. Deras frågor är viktiga, inte bara i samtalet vi just hade – de hjälper oss att utvecklas på riktigt. För hur skapar vi en hållbar framtid om vi inte lyssnar på dem vi faktiskt är här för?
Under besöket diskuterades varför hållbarhet det är viktigt för vår planet, och konkreta exempel på hur alla kan bidra till en mer hållbar framtid. Elevernas engagemang och insikter kan bidra till förändringar på kort sikt.
– De kom med jättebra förslag på hur vi till exempel kan bli bättre på att hantera matsvinn, det tar jag med mig.
Eleverna skickade också bildspel med sina idéer till skolledningen. De fick svar från biträdande rektor Jonathan Johansson och han skickade också vidare idéerna fastighetsägaren, som var väldigt positiv till idéen om lekfulla soptunnor på skolgården.
Uppdraget Miljöakuten är ett exempel på hur Lärande Grundskola integrerar hållbarhetsfrågor i undervisningen och engagera eleverna i viktiga samhällsfrågor.
