Lärande Grundskola Falun avvecklas till sommaren 2024

Vill du veta mer om utbildningen och få inbjudan till kommande aktiviteter?

Vi välkomnar Mikaela Engman, ny teamlärare i team 7.

12 december 2023

Vi välkomnar Mikaela Engman, 32 år, ny teamlärare i team 7 på Lärande Grundskola Falun. Mikaela är nyexaminerad lärare från Karlstad Universitet med inriktning på SO och engelska. Hon kommer senast från kulturbranschen som regissör och dramapedagog och har en bakgrund som dans- och yogainstruktör.

Vi välkomnar Mikaela Engman, ny teamlärare i team 7.

Kan du börja med att berätta lite om dig själv och din bakgrund?

Mitt namn är Mikaela Engman, jag är 32 år gammal och har just tagit min lärarexamen vid Karlstad Universitet. Jag är utbildad SO- och engelsklärare, men har även en bakgrund inom kulturbranschen där jag arbetat som regissör, manusförfattare, producent, skådespelerska, dramapedagog och koreograf inom såväl film som teater. Jag har även många års erfarenhet som dans- och yogainstruktör och brinner verkligen för friluftsliv, kost och hälsa. Under studietiden har jag bott tillsammans med min man Anthony i Umeå, Västerbotten, där jag också är född och uppvuxen. Jag träffade Anthony när jag studerade film och teater i Los Angeles, men vi bor tillsammans i Sverige sedan fyra år tillbaka och i somras gifte vi oss i Vika kyrka i Falun.

Vad fick dig att vilja bli lärare, och varför valde du att börja arbeta just här på Lärande Grundskola i Falun?

Jag insåg under min tid som regissör, dramapedagog, instruktör och pedagog inom förskolan att jag trivdes väldigt bra i rollen som lärare då jag fick träffa så många fantastiska individer och se dem utvecklas. Eftersom min närmaste familj senaste åren flyttat till Dalarna och Stockholm kände jag och Anthony att vi också ville flytta söderut. Då jag hörde att det fanns en tjänst vid Lärande Grundskolan i Falun tyckte jag att den lät väldigt intressant eftersom jag tidigare arbetat ämnesintegrerat och dessutom gillar att jobba i team.

På Lärande grundskola arbetar vi ämnesintegrerat i uppdrag, vad ser du för styrkor i vårt arbetssätt?

Att arbeta ämnesintegrerat anser jag medför många fördelar eftersom detta hänger nära samman med hur livet funkar. Hur många av oss känner inte igen oss i att googla eller youtuba fram något som vi vill lära oss mer om och samtidigt blivit tvungna att jobba på våra språkkunskaper i svenska eller engelska? Ofta lär vi oss om många olika saker samtidigt, vilket absolut visade sig vara sant när jag själv flyttade utomlands för att studera på universitet: jag fick lära mig om en helt ny kultur, med nya normer, traditioner, politiska värderingar, annorlunda institutioner och statsskick, samt mer om ett annat språk. Ämnesintegrering kan därför hjälpa till att rusta en för livet!

Finns det något speciellt budskap eller förväntning du har för elever och föräldrar här på skolan?

Jag vill att ni ska veta att jag tror på er som elever och eran förmåga att lära er, utvecklas och att ta er dit ni vill. Vi lär oss genom hela livet och den resan är inte linjär utan innehåller både toppar och dalar. Vissa saker har vi lättare för, kanske för att vi redan vet en del om något, medan andra saker känns mer utmanande och då måste vi jobba mer för att lära oss. Ibland har det varit just misslyckandena och bakslagen som har lärt mig mest och sedan fört mig framåt och hjälpt mig nå mina mål. Jag hoppas därför att vi ska kunna lära oss mer om hur vi kan njuta av att lära oss något nytt, eftersom det är något alla har nytta av hela livet. Avslutar därför med en påminnelse från Karin Boyes dikt I rörelse: "Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd"

Till sist, vad skall du göra i jul?

Under vinterlovet kommer jag och min man att flytta från Umeå till Falun. Vi kommer även få storbesök från släktingar som bor i USA och Italien, vilket känns jätteroligt. Ser fram emot att träffa er alla i januari och önskar er alla ett trevligt lov och nyår fram till dess!